6 de nov. 2021

Lectura ràpida, lectura lenta

Fa temps, al parlar d'un número de mentalista que feia el meu avi, vaig parlar del llibre "Desarrolla una mente prodigiosa", de Ramón Campayo. (1)

D'aquest llibre em va semblar força interessant l'inici, en el qual parla dels diferents tipus de memòria, i també quan parla de les estratègies per recordar llistes com les del meu avi, o molt més llargues i dificultoses. En canvi, altres parts del llibre no em van atraure. Sobretot una en concret, que la visc o valoro ben al revés de Ramón Campayo, la que tracta sobre la lectura ràpida. 

Recordo, quan era adolescent, que a la biblioteca familiar hi havia algun llibre d'aquests de tècniques de lectura ràpida. Però no recordo que en fullegés mai cap (llavors sobretot el que llegia era ficció, devorava els llibres... alhora que ni obria els llibres de text).

Des d'aquella lectura devoradora adolescent he anat arribant a una lectura cada vegada més lenta, de vegades extraordinàriament lenta, "gairebé immòbil", potser aturada en una frase. O aturat en una pàgina, que llegeixo, haig d'anar llegint, una vegada i una altra, ja sigui perquè no l'acabo d'entendre, o perquè la vull anar assaborint.

D'adolescent corria, però aquella velocitat lectora no tenia res amb el que en diuen "velocitat de lectura", sinó només amb l'ansietat d'anar veient què passava. De fet, pel que fa al tema aquest de les velocitats, el cert és que no m'he esforçat mai per accelerar la meva velocitat de lectura. 

Des de fa molts anys, dècades (l'adolescència ja queda molt lluny), el meu objectiu quan llegeixo un text que m'atrau i que "em desafia", és que allò que vaig llegint i entenent, alhora ho pugui anar "connectant" amb el món de les meves idees, creences, sensacions, etc. I això (si més no per a mi), tot sovint és forçosament lent. En alguns casos, desmesuradament lent. Treballós. De manera que no em serveix de res poder llegir més de pressa, ja que en aquests casos el que em cal és precisament llegir amb tanta lentitud com sigui necessària, per tal que aquest procés de digestió i relació sigui possible. (2)

--
(1) https://442m.blogspot.com/2019/09/el-numero-del-mentalista.html