10 de nov. 2021

El llenguatge a Cavall Fort, d'Albert Jané


Fa mesos vaig trobar a "El barrufet gramàtic" (Jordi Manent, coord., 2020), la referència a l'article de l'Albert Jané "El llenguatge a Cavall Fort", inclòs en el llibre "Cavall Fort, una experiència concreta", publicat per l'Editorial Nova Terra el 1967 (a "El barrufet gramàtic" no s'incloïa l'article, només s'esmentava). 

Mercè Canela, l'actual directora de Cavall Fort, diu d'aquest article:

"Es tracta d’un estudi fet a partir de l’experiència dels cent primers números de Cavall Fort. D’ençà que em vaig fer càrrec de la direcció de la revista, aviat farà vint anys, he llegit aquest capítol més d’un cop. Albert Jané, que havia assumit la tasca de redacció i de correcció de la revista, hi explica, amb la claredat que el caracteritza, les dificultats a què es va haver d’enfrontar la revista a l’hora d’establir el model de llengua que seguirien i els criteris que aplicarien. Aquests criteris continuen completament en vigor per als qui en som responsables actualment." (1)

Vaig tenir curiositat per poder llegir l'article, i vaig buscar-lo per internet. Tant l'article com el llibre. Infructuosament. 

Llavors li vaig demanar a la Lívia, amiga de l'Albert Jané, si li podia preguntar com es podia aconseguir l'article, i l'Albert li va dir que el llibre estava exhaurit, però que si demanava de part d'ell a Cavall Fort l'article, li farien arribar, ja que segur que conservaven un exemplar del llibre i li podrien fer fotocòpies de les pàgines de l'article. 

Aquest és l'origen d'aquest arxiu. L'he penjat perquè penso que és un text prou important, i que no podia ser que fos tan difícil d'accedir-hi. De fet, el més normal seria que al web de Cavall Fort el tinguessin penjat, i de manera més digna, convertit en text i fàcil de llegir (no així com ho he fet jo, amb un PDF de fotocòpies de baixa qualitat). Sigui com sigui, de moment, tenim això.


--
(1) "Cavall Fort, la creació,d’un model de llenguatge", Llengua Nacional, 100, 3r trimestre, 2017 (p. 37)
https://llenguanacional.cat/pdf/LN100_02.pdf